den 25 november 2017
Dagens namn: Katarina, Katja
Orsa kommun - helt enkelt!
Viktig information


Våra styrdokument
Planer mot diskriminering och kränkande behandling

Läroplaner för förskola och skola
Skollagen

Kvalitetsredovisning 2015/2016
Årsredovisning 2016

Våra riktlinjer på olika språk
Arabiska, Engelska, Franska, Persiska, Somaliska, Svenska, Swahili, Turkiska, Tyska

Vill du starta egen förskola?
Ansöka om starta fristående verksamhet

Våra kontaktpolitiker 2015-2018 (rev. 171109)
Barn- och utbildningsutskottet utser kontaktpolitiker till varje rektors-/förskolechefsområde.

Kyrkbyns skola
Håkan Yngström (C)
Anders Rosell (S)               

Bergetskolan
Håkan Yngström (C)
Gunilla Elings Friberg (S)  

Digerbergets skola
Camilla Staffan (C)
Gunilla Elings Friberg (S)

Orsaskolan
Bengt-Åke Svahn (KD)
Annika Lemme (V)             

Musikskolan
Annika Lemme (V)
Anders Rosell (S)

Förskola
Digerberget/Berget
Camilla Staffan (C)
Bengt-Åke Svahn (KD)                

Förskola
Gunilla Elings Friberg (S)
Annika Lemme (V)

2017-04-19

Grön Flagg till fritidshemmet Solsken i Skattungbyn

Grön Flagg, det svenska namnet på Eco-Schools, är både ett pedagogiskt verktyg och en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling i undervisningen och i den dagliga verksamheten.

Grön Flagg

Fritidshemmet Solsken i Skattungbyn har fått Grön Flagg utmärkelse för jobbet med temat konsumtion. Här är några exempel på vad de har gjort.

- Vi hade brainstorm med eleverna om vad konsumtion är? Eleverna fick  fundera på vad de är för saker man vill ha och sen vad som man egentligen behöver säger Birgitta Blomberg Quintino fritidspedagog och energi- och klimatrådgivare i Orsa.

Vi odlar tomater och vindruvor i växthus och potatis i några pallkragar. Potatisen gör vi chips av. Barnen är med under hela processen både med tomater och chips. Varje år är lika spännande att se hur mycket potatis det blir. Vi har forskat om olika saker vi använder, vad de är gjorda av och vad som händer sedan när de går sönder eller man tröttnar på dem. Det var lego, en tröja och en petflaska. Alla barnen var överens om att när sakerna inte går att bruka längre så kan man iallafall pyssla med dom så det blir nya saker =). Vi har också startat en bokashi så vi kan få egen jord och gör komposteringen bättre. Barnen har också återanvänt gamla saker till att skapa nytt och de har varit väldigt engagerade.
Senast ändrad den 21 november 2017
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer