den 26 juli 2017
Dagens namn: Jesper
Orsa kommun - helt enkelt!
Viktig information


Våra styrdokument
Likabehandlingsplaner

Läroplaner för förskola och skola
Skollagen

Kvalitetsredovisning 2015/2016

Årsredovisning 2015

Våra riktlinjer på olika språk
Arabiska, Engelska, Franska, Persiska, Somaliska, Svenska, Swahili, Turkiska, Tyska

Vill du starta egen barnomsorg?
Ansöka om starta fristående verksamhet

Våra kontaktpolitiker 2015-2018
Barn- och utbildningsutskottet utser kontaktpolitiker till varje rektors-/förskolechefsområde.

Kyrkbyns skola
Liselott Länsmans (C)
Magnus Bjurman (S)               

Bergetskolan
Håkan Yngström (C)
Gunilla Elings Friberg (S)  

Digerbergets skola
Liselott Länsmans (C)
Gunilla Elings Friberg (S)

Orsaskolan
Bengt-Åke Svahn (KD)
Annika Persson (V)             

Musikskolan
Annika Persson (V)
Magnus Bjurman (S)

Elevhälsan
Bengt-Åke Svahn (KD)
Renate Tegethoff Jobs (FP)

Förskola
Digerberget/Berget
Magnus Bjurman (S)
Bengt-Åke Svahn (KD)                

Förskola
Kyrkbyn/Harabacken
Anders Rosell (S)
Annika Persson (V)

2017-04-19

Grön Flagg till fritidshemmet Solsken i Skattungbyn

Grön Flagg, det svenska namnet på Eco-Schools, är både ett pedagogiskt verktyg och en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling i undervisningen och i den dagliga verksamheten.

Grön Flagg

Fritidshemmet Solsken i Skattungbyn har fått Grön Flagg utmärkelse för jobbet med temat konsumtion. Här är några exempel på vad de har gjort.

- Vi hade brainstorm med eleverna om vad konsumtion är? Eleverna fick  fundera på vad de är för saker man vill ha och sen vad som man egentligen behöver säger Birgitta Blomberg Quintino fritidspedagog och energi- och klimatrådgivare i Orsa.

Vi odlar tomater och vindruvor i växthus och potatis i några pallkragar. Potatisen gör vi chips av. Barnen är med under hela processen både med tomater och chips. Varje år är lika spännande att se hur mycket potatis det blir. Vi har forskat om olika saker vi använder, vad de är gjorda av och vad som händer sedan när de går sönder eller man tröttnar på dem. Det var lego, en tröja och en petflaska. Alla barnen var överens om att när sakerna inte går att bruka längre så kan man iallafall pyssla med dom så det blir nya saker =). Vi har också startat en bokashi så vi kan få egen jord och gör komposteringen bättre. Barnen har också återanvänt gamla saker till att skapa nytt och de har varit väldigt engagerade.
Senast ändrad den 5 juli 2017
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer