den 23 september 2017
Dagens namn: Tekla, Tea
Orsa kommun - helt enkelt!
Kontakt

Socialkontoret:

Tfn. 0250 - 55 23 50
E-post: omsorg@orsa.se
Fax: 0250 - 55 22 01

Verksamhetschef Omsorg

Jesper Karlsson
Tfn. 0250-55 23 61
E-mail: jesper.karlsson@orsa.se

 

Individ- och familjeomsorgen

Tfn.
0250- 55 23 50
Telefontid: Vardagar    
 07.30- 16.00    
Öppettider: 09.00-15.00
Lunchstängt: 11.30-12.30
E-post:omsorg@orsa.se
Fax: 0250 - 55 23 51

Avdelningschef HSR
Thommy Olofsson
Tfn. 0250 - 55 23 97
E-mail: thommy.olofsson@orsa.se

MAS Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sven-Erik Edholm
Tfn. 0250-55 23 52
E-mail: sven-erik.edholm@orsa.se

 

Lämna dina klagomål och synpunkter här!

 

Socialförvaltningen mål 2014-2015

 

Värdighetsgarantier

Blanketter                                                    

 

 

2017-09-05

Nya orsa.se - en kommunal servicewebb

Orsa kommun deltar i ett samarbetsprojekt och kommer tillsammans med Mora, Älvdalen och Vansbro bygga nya externa webbplatser. Lanseringen av de nya webbplatserna är beräknad till andra kvartalet 2018.

Orsa kommuns nuvarande webb, www.orsa.se, lanserades 2008 och är i stort behov av uppdatering. Utvecklingen av teknik och digital kommunikation går oerhört snabbt och kommunen behöver bygga en helt ny webbplats. Det är ett omfattande arbete och samtidigt är resurserna för att göra detta begränsade.

Situationen visade sig vara liknande i Mora och Älvdalens kommuner och under våren inleddes ett samarbete. I juni anslöt även Vansbro kommun till projektet.

– Vi tror att användarna av de olika kommunernas webbplatser har ungefär samma behov. Därför blir det effektivt för oss att bygga nya webbplatser i ett gemensamt projekt, säger Emma Jidemyr, kommunikationsansvarig i Orsa kommun.

Kommunal servicewebb

Under våren 2017 har en projektgrupp arbetat fram en förstudie. Slutsatserna av förstudien är att webbplatserna ska fokusera på kommunal service.

"Fokus är att bygga webbplatser för kommunal service så att användarna får den information de behöver och kan lösa de uppgifter de står inför."
(Citat från förstudien)

En annan slutsats är att webbarna måste byggas så att det blir enkelt och kostnadseffektivt att göra uppdateringar från det datum de lanseras. En kommunal webbplats behöver uppdateras kontinuerligt för att vara relevant för användarna.

De nya webbplatserna kommer vara mobilanpassade (responsiva), erbjuda efterfrågade e-tjänster och vara utformade med fokus på användarvänlighet och tillgänglighet. 

Vad händer nu?

Under september – oktober genomförs en effektkartläggning, alltså en undersökning för att ta reda på vilka de primära målgrupperna av webbplatsen är, vad de har för behov och hur de använder webben. Ett stort antal intervjuer med medborgare kommer att göras för att få ett bra underlag inför bygget. Under hösten inleds också en gemensam upphandling av en webbyrå som ska bygga webbarna, och sedan tar arbetet full fart.

– Vi har gjort ett grundligt förarbete och nu börjar det spännande arbetet som ska resultera i en ny lättanvänd och relevant webbplats för Orsas invånare, företagare, föreningar och organisationer, säger Emma Jidemyr.

Senast ändrad den 16 augusti 2017
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer