den 15 oktober 2018
Dagens namn: Hedvig, Hillevi
Orsa kommun - helt enkelt!
Kontakt

Socialkontoret
Telefon: 0250-55 23 50
omsorg@orsa.se
Fax: 0250-55 23 51

Verksamhetschef Omsorg
Jesper Karlsson 
Telefon: 0250-55 23 61
jesper.karlsson@orsa.se

Individ- och familjeomsorgen
Telefon: 0250-55 23 50
Telefontid: 07.30-16.00
Öppettider: 09.00-15.00
Lunchstängt: 11.30-12.30
omsorg@orsa.se
Fax: 0250-55 23 51

Avdelningschef HSR
Thommy Olofsson
Telefon: 0250-55 23 97
thommy.olofsson@orsa.se

MAS Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sven-Erik Edholm
Telefon: 0250-55 23 52
sven-erik.edholm@orsa.se

Lämna dina klagomål och synpunkter här!

Socialförvaltningen mål 2014-2015

Värdighetsgarantier

Blanketter                                            

 

2018-02-09

Granskning av kommunens fiberutbyggnad

Med anledning av de uppgifter som framkommit i P4 Dalarnas granskning av fiberutbyggnaden i Mora, Orsa och Älvdalen har kommunerna beslutat att tillsätta en extern utredning.

fiberrullar

P4 Dalarna granskar utbyggnaden av fibernätverket i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner. Enligt granskningen ska kommunerna ha godkänt fakturor felaktigt och betalat ut mer pengar än vad avtalet anger till leverantören som upphandlats för att sköta fiberutbyggnaden.

– Jag ser allvarligt på detta. Det är oroväckande och inte acceptabelt om det skulle vara så att vi inte använt skattebetalarnas pengar på rätt sätt, säger kommunchef Ann-Therese Albertsson.

Utomstående part ser över rutiner och betalningar

Nu har kommunerna tillsatt en extern utredning, som kommer att göras av revisionsföretaget PWC.

–  Det är viktigt att någon utomstående kan undersöka detta så att vi med trovärdighet kan berätta vad som har hänt, följa upp det och – om något felaktigt skett – se till att det inte händer igen. Vi behöver få klart för oss om fakturorna avvikit mot det avtal som finns med leverantören och vi behöver se över våra rutiner för fakturahantering, säger Ann-Therese Albertsson.

PWC har fått i uppdrag att se över följande frågor:

  • Har avvikelser gjorts gentemot upphandlat ramavtal?
  • Har interna rutiner för fakturakontroll och avtalsuppföljning fungerat på ett tillfredsställande sätt?
  • Har felaktiga betalningar mot fakturor skett? Om ja, i så fall i hur stor omfattning?
  • Har det skett andra eventuella felaktigheter i avtalshanteringen?

Utifrån svaren ska PWC ge förslag till förbättringsåtgärder.

Granskning av anställd

I ett nyhetsinslag som sändes onsdagen den 7 februari tar P4 Dalarna upp att en anställd i kommunen som jobbar med stadsnätsfrågor, tidigare har varit anställd hos leverantören som granskningen handlar om.

– I vår region finns ett fåtal personer med spetskompetens inom det här området. När medarbetaren anställdes var det för sin kunskap och erfarenhet. Och för kommunens del är det självklart värdefullt att få in en person som förstår entreprenörernas verksamhet. Det är ju inget konstigt att personer byter arbetsplatser och får nya roller inom det område man jobbar i. Så ser ju arbetsmarknaden ut. Många av våra medarbetare har med sig erfarenhet av andra arbetsplatser, säger Ann-Therese Albertsson.

P4 Dalarna har frågat om det är lämpligt att den anställde i sin nuvarande roll som anställd på Orsa kommun hanterar fakturorna från leverantören.

– Vi har ingen anledning att ifrågasätta medarbetarens lojalitet mot sin nuvarande arbetsgivare, alltså Orsa kommun. Det skulle vara allvarliga anklagelser. Om utredningen nu visar att vi gjort fel i vår tillämpning av avtalet och fakturahantering så kan det finnas många anledningar till det. Men det är inget fel i sig att medarbetaren jobbat för leverantören tidigare. Det är också väldigt viktigt att påpeka att ingen anställd i Orsa kommun i dagsläget hanterar fakturor helt själv. Alla fakturor mottagningsattesteras och beslutattesteras av två olika personer, säger Ann-Therese Albertsson.

Senast ändrad den 12 oktober 2018
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer