den 14 november 2018
Dagens namn: Emil, Emilia
Orsa kommun - helt enkelt!
Kontaktuppgifter

Per-Erik Jonsson              Ställföreträdande Räddningschef

Telefon: 0250-55 21 93

Linda Björck-Jansson      Beredskaps- och säkerhetssamordnare
Telefon: 0250-55 22 06

Postadress: Box 23, 794 21 Orsa
Besöksadress: Blästgatan
Telefon: 0250-55 21 88
Fax: 0250-419 85

 
Mer om säkerhet

DinSäkerhet.se är en webbplats om risker och säkerhet och riktar sig till dig som privatperson

Krisinformation.se

MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Skogsbrukets riktlinjer för riskhntering avseende brand för att begränsa riskerna kopplat till skogsarbete vid torra förhållanden råder en samsyn om att arbetet ska genomföras med god planering och försiktighet.

 


 

 
Nyheter
Nyheter / 2018-11-14
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner byter telefonileverantör
På tisdag morgon den 20 november byter Mora, Orsa och Älvdalens kommuner och kommunala bolag telefonileverantör. Det kan därför vara svårt att nå oss på telefon fram till klockan 09.00 under den aktuella dagen.
Nyheter / 2018-11-13
Möten mellan unga och beslutsfattare på agendan vid demokratidag
Under måndagen genomfördes demokratidagen "Ung i Orsa - helt enkelt". 45 deltagare diskuterade hur unga i Orsa ska möta beslutsfattare och vilka frågor som är aktuella för unga just nu.
Nyheter / 2018-11-13
Vintertrafik på Inlandsbanan startar 21 december
För sjunde vintern erbjuds daglig tågförbindelse mellan Östersund och Mora tur och retur på Inlandsbanan. Som tidigare år kommer det finnas transferbussar från Röjan vidare till fjälldestinationerna
Nyheter / 2018-11-08
MSB utbildar Orsas krisledningsorganisation
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har i två dagar utbildat Orsas krisledningsorganisation i stabsmetodik.
Nyheter / 2018-11-07
Lanseringen av nya kommunwebben orsa.se skjuts fram
Arbetet med att skapa nytt innehåll till den nya kommunwebben orsa.se tar längre tid än beräknat. Webbplatsen skulle ha lanserats i slutet av november, men lanseringen skjuts nu fram till slutet av januari.
2018-02-09

Granskning av kommunens fiberutbyggnad

Med anledning av de uppgifter som framkommit i P4 Dalarnas granskning av fiberutbyggnaden i Mora, Orsa och Älvdalen har kommunerna beslutat att tillsätta en extern utredning.

fiberrullar

P4 Dalarna granskar utbyggnaden av fibernätverket i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner. Enligt granskningen ska kommunerna ha godkänt fakturor felaktigt och betalat ut mer pengar än vad avtalet anger till leverantören som upphandlats för att sköta fiberutbyggnaden.

– Jag ser allvarligt på detta. Det är oroväckande och inte acceptabelt om det skulle vara så att vi inte använt skattebetalarnas pengar på rätt sätt, säger kommunchef Ann-Therese Albertsson.

Utomstående part ser över rutiner och betalningar

Nu har kommunerna tillsatt en extern utredning, som kommer att göras av revisionsföretaget PWC.

–  Det är viktigt att någon utomstående kan undersöka detta så att vi med trovärdighet kan berätta vad som har hänt, följa upp det och – om något felaktigt skett – se till att det inte händer igen. Vi behöver få klart för oss om fakturorna avvikit mot det avtal som finns med leverantören och vi behöver se över våra rutiner för fakturahantering, säger Ann-Therese Albertsson.

PWC har fått i uppdrag att se över följande frågor:

  • Har avvikelser gjorts gentemot upphandlat ramavtal?
  • Har interna rutiner för fakturakontroll och avtalsuppföljning fungerat på ett tillfredsställande sätt?
  • Har felaktiga betalningar mot fakturor skett? Om ja, i så fall i hur stor omfattning?
  • Har det skett andra eventuella felaktigheter i avtalshanteringen?

Utifrån svaren ska PWC ge förslag till förbättringsåtgärder.

Granskning av anställd

I ett nyhetsinslag som sändes onsdagen den 7 februari tar P4 Dalarna upp att en anställd i kommunen som jobbar med stadsnätsfrågor, tidigare har varit anställd hos leverantören som granskningen handlar om.

– I vår region finns ett fåtal personer med spetskompetens inom det här området. När medarbetaren anställdes var det för sin kunskap och erfarenhet. Och för kommunens del är det självklart värdefullt att få in en person som förstår entreprenörernas verksamhet. Det är ju inget konstigt att personer byter arbetsplatser och får nya roller inom det område man jobbar i. Så ser ju arbetsmarknaden ut. Många av våra medarbetare har med sig erfarenhet av andra arbetsplatser, säger Ann-Therese Albertsson.

P4 Dalarna har frågat om det är lämpligt att den anställde i sin nuvarande roll som anställd på Orsa kommun hanterar fakturorna från leverantören.

– Vi har ingen anledning att ifrågasätta medarbetarens lojalitet mot sin nuvarande arbetsgivare, alltså Orsa kommun. Det skulle vara allvarliga anklagelser. Om utredningen nu visar att vi gjort fel i vår tillämpning av avtalet och fakturahantering så kan det finnas många anledningar till det. Men det är inget fel i sig att medarbetaren jobbat för leverantören tidigare. Det är också väldigt viktigt att påpeka att ingen anställd i Orsa kommun i dagsläget hanterar fakturor helt själv. Alla fakturor mottagningsattesteras och beslutattesteras av två olika personer, säger Ann-Therese Albertsson.

Senast ändrad den 24 juli 2018
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer