Nytt samverkansavtal för upphandling förenklar för företagare som är leverantörer till kommunen
Ett nytt samverkansavtal för upphandling mellan Mora, Orsa och Älvdalens kommuner kommer göra det lättare att få in fler lokala anbud och dessutom försvinner en administrativ ersättning, kallad ”kickback”, som många företagare har uppfattat som krånglig.

Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har sedan 2010 ett samarbete i upphandlingsfrågor. Grunden i samarbetet är en strävan att använda upphandling som ett strategiskt verktyg för att bidra till att kommunerna uppnår sina mål och sina visioner.
Vad är nytt i det nya samverkansavtalet?
Flera delar i avtalet gör den interna processen i kommunerna tydligare, framför allt kring ansvar och samverkan. Till exempel har inköpsprocessen tydliggjorts utifrån upphandlingsmyndighetens inköpsprocess.
För företagare som efter en upphandling skriver avtal med kommunerna försvinner den administrativa avgift som kallats ”kickback” och som funnits med i vissa av avtalen. Den har inneburit att företagen ska betala tillbaka en viss summa till kommunerna om kommunerna handlar mycket utifrån avtalet.
Kommunfullmäktige i Orsa fattar beslut senare i höst
Strategiutskottet beslutade under tisdagen att godkänna det nya förslaget till samverkansavtal. Det är kommunfullmäktige i Orsa som fattar slutgiltigt beslut om avtalet, det förväntas ske senare i höst. Det nya samverkansavtalet börjar gälla 1 januari 2025, förutsatt att alla tre kommuner fattar beslut om att införa det.