Orsa fortsätter klättra i rankingen av bästa företagsklimat
Orsa går fortsatt starkt och rankas nu på plats 47 totalt i Sverige då Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat presenterades i dag. På det sammanfattade omdömet är Orsa bäst i Dalarna.
Svenskt Näringsliv sammanställer en årlig ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet med rankingen är att visa var i Sverige det är mest gynnsamt att starta och driva företag. I rankingen vägs svaren samman från den årliga enkäten som organisationen också gör med statistik kring exempelvis kommunalskatt och jobb i kommunen.
Orsa kommun fortsätter sin fina utvecklingsresa och kliver ytterligare ett steg uppåt till plats 47 totalt i Sverige. I Dalarna är Orsa i topp på det sammanfattande omdömet och i totalrankingen tar Orsa en 2a plats, efter Vansbro. Tittar man på jämförbara kommuner i landet* är Orsa rankad som 2a i Sverige.
- Vi har en högt ställd målsättning om att bli bäst i Sverige vad gäller företagsklimat och är naturligtvis glada att utvecklingen går åt rätt håll. Att kontinuerligt jobba med lyhörd dialog, samverkan och ett snabbfotat arbetssätt tror vi är nycklarna för utveckling vi haft, och några av de viktigaste delarna för att fortsätta mot målet säger Mikael Thalin, (C), ordförande i kommunstyrelsen.
- En betydelsefull parameter i vårt arbete med företagsklimatet är de goda lokala samarbeten som byggts upp med organisationer som Företagarna Orsa, Visit Orsa och andra lokala nätverk. Vi jobbar mycket gemensamt i frågor kring exempelvis besöksnäringsutveckling och upphandling, säger Johanna Paarup-Jönsson, näringslivs- och samhällsbyggnadschef.
- Att arbetet kring det lokala näringslivsklimatet bedrivs långsiktigt, kontinuerligt och innefattar hela organisationen är centralt för Orsas fortsatta utveckling och något vi kommer lägga fokus och kraft på i vårt jobb framåt, säger Johanna Paarup-Jönsson.
* C9, Landsbygdskommun med besöksnäring
Svenskt Näringslivs definition av företagsklimat:” Företagsklimat är summan av de institutioner, attityder, regler och kunskaper som möter företagaren i vardagen.”