Nyheter från kommunfullmäktiges sammanträde 7 april 2025

Publicerad: 10 april 2025 Uppdaterad: 11 april 2025

Beslut om nya detaljplaner för Grönklitt, nya styrdokument för upphandling och uppdaterade ordningsföreskrifter. Det var några saker som kommunfullmäktige beslutade om på sitt sammanträde 7 april.

Vintervy från Söderbacken i Grönklitt. Två slalomåkare i förgrunden.

Foto: Orsa Grönklitt

De två detaljplanerna i Grönklitt ska möjliggöra nya bostäder, vägar och rekreationsområden i området. Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde att godkänna förslaget om de nya detaljplanerna. Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

Beslut om detaljplanerna fattades av kommunfullmäktige den 7 april.

Här kan du läsa mer om ärendet (orsa.se)

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Frågan om ett gemensamt kommunalt HVB i Dalarna har varit aktuellt i flera omgångar tidigare. Region Dalarna har gått fram och tillbaka i vissa beslut gällande sin del i sådan samverkan. Nu har Dalarnas kommuner bestämt sig för att ta ett nytt omtag i hela frågan och driver nu linjen att starta ett gemensamt HVB utan Region Dalarna som en av avtalsparterna.

Kommunfullmäktige beslutade 7 april om att ingå samverkansavtal för gemensamt kommunalt HVB i Dalarna. Borlänge kommun är tänkt att vara värdkommun för det aktuella boendet.

I samband med beslutet föreslås socialchefen få i uppdrag att teckna samverkansavtal med övriga kommuner för gemensamt HVB i Dalarna.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Upphandling är ett strategiskt verktyg för att uppnå kommunernas övergripande mål och visioner. Inköp ska tillgodose kommunernas behov av varor och tjänster till rätt kvalitet och rätt kostnad.

Om nya policyn för inköp och upphandling

Den nya policyn för inköp och upphandling omfattar hela inköpsprocessen och utgår från Mora, Orsa och Älvdalens kommuners viljeriktning om att öka anbud, öka lokala leverantörer och öka tidig dialog.

Policyn styr arbetet med inköp och upphandling och kompletteras med riktlinjer och rutiner som ger verksamheterna förutsättningar och stöd i området.

Förslaget till policy för inköp och upphandling har varit på remiss i kommunerna och dess bolag och föreslås ersätta nuvarande upphandlingspolicy med försörjningsstrategi.

Beslutsprocess för policyn för inköp och upphandling

Beslut om ny policy för inköp och upphandling fattades av kommunfullmäktige den 7 april. Beslutet gäller under förutsättning att Mora och Älvdalens kommuner fattar ett likalydande beslut.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Efter en granskning av Länsstyrelsen uppdaterar kommunen sina lokala ordningsföreskrifter kring dessa tre områden:

  • Störande buller
  • Förtäring av alkohol
  • Fyrverkerier

Bland annat får inte fyrverkerier och pyroteknisk utrustning användas på kyrkogårdar eller inom 200 meter från särskilda boenden för äldre.

Beslut om nya Allmänna lokala ordningsföreskrifter fattades av kommunfullmäktige den 7 april.

Här kan du läsa mer om ärendet (orsa.se)

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.
Senast uppdaterad: 11 april 2025