Orsa kommun vill öppna tågsträckan Orsa-Bollnäs igen

Publicerad: 6 maj 2025

Att rusta och öppna Orsa-Bollnäsbanan skulle länka ihop Inlandsbanan med Norra Stambanan. Det skulle möjliggöra klimatsmarta godstransporter, stärkt försvarsförmåga, ökad arbetspendling och en växande turism i området. Orsa, Mora, Rättvik, Ovanåker och Bollnäs kommuner jobbar nu tillsammans för att banan ska öppna igen.

Karta över den planerade tågsträckan Orsa-Bollnäs. Illustration.

Tågsträckan mellan Orsa i Dalarna och Bollnäs i Hälsingland är 11,8 mil lång. Trafikverket beslutade 2015 att sluta underhålla delsträckan Furudal-Bollnäs. Men i praktiken hade neddraget underhåll gjort delsträckan oanvändbar flera år tidigare. Inlandsbanan AB förvaltar den återstående 32 kilometer långa delsträckan mellan Orsa och Furudal.

Orsa, Mora, Rättvik, Ovanåker och Bollnäs kommuner ser flera vinster med att öppna Orsa-Bollnäsbanan igen:

  • Transportlösningar som gynnar såväl näringslivet som medborgarna i Dalarna och Gävleborg
  • Kostnadseffektiva och miljömässigt hållbara transporter av råvaror och färdiga produkter
  • En hållbar utveckling av den svenska järnvägsinfrastrukturen för att möta framtida transportbehov och som gynnar hela landet
  • Alternativa transportmöjligheter vid trafikstörningar i järnvägssystemet
  • Ökad tillgänglighet till områden belägna i närheten av banan

– Att rusta och öppna Orsa-Bollnäsbanan skulle göra stor nytta för näringslivet i Inlandet och för totalförsvaret, säger Mikael Thalin (C), kommunstyrelsens ordförande i Orsa kommun.

Förutsättningar och uppskattad kostnad för att rusta Orsa-Bollnäsbanan

De fem kommunerna har gemensamt gjort en förstudie för att undersöka förutsättningarna för att öppna Orsa-Bollnäsbanan, för i första hand godstrafik. Förstudien består av inhämtade fakta, omvärldsanalys och intervjuer med representanter från näringslivet, branschorganisationer och Försvarsmakten.

Idag körs majoriteten av allt gods inom Europa med lastbil. De intervjuade företagarna ser positivt på järnvägen som ett miljömässigt, hållbart transportalternativ. Men för att järnvägstransporter ska vara ett alternativ förväntar de sig bättre tillförlitlighet och bättre kapacitet. De efterfrågar också bättre logistiklösningar vid strategiska noder där gods kan lastas om.

Försvarsmakten understryker vikten av att bevara och utveckla Inlandsbanans originalsträckning med tillhörande tvär- och bibanor. En fungerande svensk infrastruktur kommer att vara avgörande för att Natoländerna ska kunna försvara sina gränser.

Förstudien visar att ett återöppnande av Orsa-Bollnäsbanan skulle skapa ökad kapacitet i järnvägsnätet och redundans, det vill säga ökad kapacitet för att klara av driftstörningar.

Som en del av förstudien har Inlandsbanan AB uppskattat kostnaden för att rusta Orsa-Bollnäsbanan. Kostnadsberäkningen har gjorts utifrån en tidigare utredning, utan att banan besiktigats på plats och utan att räkna på eventuella kostnader för att säkerställa bärighet på de broar som finns på sträckan. Den uppskattade kostnaden är 746 miljoner kronor.

– Att få i gång Orsa-Bollnäsbanan skulle innebära mycket för vår kommun, för vår region och för hela landet. Med det nya underlaget som grund kommer vi nu att inleda en dialog med Trafikverket om att staten bör genomföra en upprustning och återöppna banan, säger Mikael Thalin (C).

Senast uppdaterad: 6 maj 2025