Nyheter från kommunstyrelsen 27 oktober 2025

Publicerad: 29 oktober 2025

Mål och budget för 2026, delårsrapport för 2025, åtgärder för en budget i balans och förslag på nya avfalls- och VA-taxor. Det var några av frågorna som var uppe på kommunstyrelsens agenda den 27 oktober.

En hand håller i en ordförandeklubba. Foto.

Kommunplanen är en sammanställning av kommunens mål, uppdrag, och grunduppdrag för verksamheterna.

Här kan du läsa mer om förslagen till skattesats, kommunplan och delårsrapport

Den politiska processen

Kommunstyrelsen beslutade den 27 oktober att godkänna förslaget om oförändrad skattesats, kommunplan 2026 och delårsrapport för 2025.

Vänsterpartiet reserverade sig mot förslaget på oförändrad skattesats. Sverigedemokraterna och Moderaterna hade ändringsyrkanden och reserverade sig i beslutet av delårsrapporten. Moderaterna avstod att delta i beslutet om kommunplan och Kristdemokraterna yrkade på en återremiss och reserverade sig mot beslutet.

Slutgiltiga beslut i dessa ärenden fattas av kommunfullmäktige den 24 november.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Kommunstyrelsen beslutade den 27 oktober att arbeta vidare med ett förslag om sparåtgärder för att få kommande års budget i balans. Förslaget kan innebära en omorganisation och att upp till 31 tjänster avvecklas. Inget formellt beslut är ännu fattat – först ska fackliga förhandlingar enligt Medbestämmandelagen (MBL) genomföras.

SKR:s långsiktiga finansiella analys

För att få en oberoende genomlysning av ekonomin beställde kommunstyrelsen före sommaren en analys från Sveriges kommuner och regioner, SKR. Under mötet den 27 oktober redovisade SKR resultatet.

Sammanfattningsvis gör SKR följande bedömning:

  • Orsa kommun har ett bra utgångsläge jämfört med många andra kommuner. Ekonomin är stabil nu, men det finns oro för framtiden.
  • SKR rekommenderar att kommunen utgår mer från en befolkningsprognos när resurser fördelas i budgetarbetet. Demografin behöver få större tyngd i planeringen, det gör det enklare att omfördela resurser från skolan till äldreomsorgen.
  • Orsa har högre kostnader än jämförbara kommuner. Nettokostnadsavvikelsen – skillnaden mellan kommunens nettokostnader och en referenskostnad som visar vad verksamheter borde kosta i jämförbara kommuner – uppgår till cirka 40 miljoner kronor.
  • Kommunen bör säkerställa att dessa högre kostnader beror på politiska prioriteringar, inte ineffektivitet.
  • Grundskolan är en av verksamheterna som har högre kostnader än jämförbara kommuner. Det beror främst på höga administrativa kostnader, inte på grund av högre lärartäthet.
  • De finansiella målen bör ses över och skärpas för att bättre stödja en god ekonomisk hushållning.
  • Åtgärder behövs för att långsiktigt klara ekonomin framåt.

– Utifrån den analys som SKR redovisade för oss så är det uppenbart att förslaget om besparingar är i rätt omfattning. Dessutom visar SKR att vi har högre kostnader för administration i förhållande till en jämförbar kommun, och det känns rätt att det också är i administrationen vi föreslår de största besparingarna och inte i baspersonalen i våra kärnverksamheter, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Thalin (C)

Processen för en budget i balans hittills

  • 8 september: Kommunstyrelsen gav förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag på budgetanpassningar.
  • Ledningsgruppen tog fram ett organisationsförslag som innebär att cirka 26 tjänster kan avvecklas.
  • 30 september: Strategiutskottet godkände förslaget och begärde att ytterligare 4,5 tjänster skulle utredas. Totalt omfattas alltså 31 tjänster i sparförslaget.

På sammanträdet den 27 oktober gick kommunstyrelsen igenom förslaget till ny organisation. Kommunstyrelsen beslutade att kommunen ska arbeta vidare med förslaget inom föreslagen inriktning och omfattning och fortsätta med fackliga förhandlingar.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet yrkade på återremiss av förslaget. Moderaterna yrkade på ändringar och tillägg till beslutet. Kommunstyrelsen beslutade att bifalla delar av Moderaternas yrkande; det handlar om att även se över lokaler, mellankommunala verksamheter och städ och att Moderaternas motion om förändrade politisk organisation ska hanteras så snart som möjligt.

Orsa kommun har gjort en utredning av hur maten ska tillagas på det nya boendet Slipstenen. Måltiderna föreslås lagas i köket på Lillåhem och levereras till de äldre. Måndag till fredag ska maten serveras varm kort tid efter tillagning, medan helgmaten levereras kyld för uppvärmning. Detta upplägg gör att inga maträtter behöver uteslutas från matsedeln.

Här kan du läsa mer om förslaget till mathantering på nya särskilda boendet Slipstenen

Den politiska processen

Kommunstyrelsen beslutade att godkänna förslaget utifrån utredningen, slutgiltigt beslut fattas av kommunfullmäktige den 24 november.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Förslag till ny VA-taxa 2026

Vatten- och avloppsverksamhet (VA) ska vara självfinansierande. Det innebär att avgifterna ska täcka kostnaderna för drift, underhåll och investeringar i vatten- och avloppsanläggningarna.

  • Brukningsavgifter är löpande avgifter som betalas för drift och underhåll av det allmänna vatten- och avloppsnätet.
  • Anläggningsavgifter är engångsavgifter som betalas när en fastighet ansluts till det allmänna VA-nätet.

För 2026 föreslås följande förändringar:

  • Brukningsavgifterna höjs med 6 procent för att uppnå balans i ekonomin och säkerställa fortsatta underhåll och investeringar.

    Exempel: För ett enbostadshus som använder 150 kubikmeter vatten per år blir kostnaden cirka 15 700 kronor per år, eller ungefär 1 300 kronor per månad.
  • Anläggningsavgifterna föreslås ligga kvar på nuvarande nivå, efter en större justering förra året. Den planerade VA-utbyggnaden i Stenberg blir inte av eftersom Stenbergs vattenledningsförening inte längre vill ansluta sig till kommunalt VA. En planerad utbyggnad i Grönklitt beräknas däremot ge fler anslutningar och bättre balans mellan kostnader och intäkter.
  • Språkliga och förtydligande justeringar görs i taxans bestämmelser, bland annat för hur avgifter för samfälligheter och campingfastigheter beräknas.

Den politiska processen

Styrelsen för det kommunala bolaget Orsa Vatten och Avfall AB föreslår nu en ny taxa för vatten och avlopp (VA) från och med den 1 januari 2026. Bolaget är ansvarigt för kommunens VA-verksamhet och måste se över taxan så den speglar de utgifter som finns för att bygga ut eller bygga om det allmänna ledningsnätet, avloppsreningsverk och vattenverk, samt sköta och underhålla dessa.

Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 27 oktober att godkänna förslaget, det är sedan kommunfullmäktige som fattar det slutgiltiga beslutet om taxan. Kommunfullmäktige väntas ta ställning till förslaget vid sitt sammanträde den 24 november.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.

Förslag på ny avfallstaxa för 2026

Avfallshanteringen i kommunen bedrivs enligt självkostnadsprincipen, vilket betyder att avgifterna ska täcka hela kostnaden för verksamheten.

Förslag till förändringar 2026:

Orsa vatten och avfall föreslår en höjning av avgiften med 4 procent.

Exempel:

  • För permanentboende i småbostadshus med hämtning av restavfall var fjärde vecka innebär förslaget en höjning av den totala avgiften med 159 kronor per år (13 kronor/månad)
  • För fritidshus med hämtning av restavfall var fjärde vecka innebär förslaget en höjning av den totala avgiften med 101 kronor per år (8 kronor/månad).

Den höjda taxan beror delvis på höjda kostnader i ett avtal med insamlingsentreprenören. Den nya taxan tar också hänsyn till att Nodava planerar att införa fastighetsnära insamling av förpackningar med fyrfackskärl i november 2026. Alla hushåll kommer då att erbjudas insamling i åtta separata behållare, fyra i varje kärl. (ett för matavfall, ett för restavfall och sex olika förpackningsbehållare).

Den politiska processen

Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 27 oktober att godkänna förslaget, det är sedan kommunfullmäktige som fattar det slutgiltiga beslutet om taxan. Kommunfullmäktige väntas ta ställning till förslaget vid sitt sammanträde den 24 november.

Grafisk process för olika beslutsinstanser. Ett ärendes gång. Illustration.
Senast uppdaterad: 29 oktober 2025