Vi satsar på Kontaktcenter

Vi vill höja servicenivån för inkommande ärenden till kommunen genom att satsa på ett Kontaktcenter. Kontaktcenter ska kunna hjälpa till med enklare ärenden och svara på vanliga frågor.

Bild på olika digitala hjälpmedel.

En väg in till kommunen

Målsättningen är att en stor del av alla ärenden till kommunen ska Kontaktcenter kunna ta hand om. Många ärenden är enkla och återkommande, och i stället för att gå vägen via handläggarna ute på verksamheterna får du svar och hjälp direkt vid den första kontakten. När det handlar om mer specifika frågor guidar Kontaktcenter dig till rätt handläggare.

Våra medborgare får snabbare svar på enkla frågor och verksamheterna får mer tid att svara på komplicerade ärenden.

Kommunvägledarna hjälper dig med ditt ärende

För att uppnå detta satsar vi på kompetensförstärkning och digitala stödsystem. Vi har skapat en ny funktion som kommunvägledare som kommer att arbeta i Kontaktcenter och bli första kontakten för många ärenden till kommunen. Kommunvägledarna kan hjälpa dig med ditt ärende via telefon och mejl. Du kan också besöka kommunvägledarna och uträtta ärenden genom personligt besök.

Kommunvägledarna har börjat hos oss under hösten och påbörjat arbetet med att skapa och utveckla Kontaktcenter. Kontaktcenter kommer att utvecklas succesivt framöver.

Om du vill kontakta oss

Kontaktcenter kommer att finnas i Kommunhuset. Alla tidigare kontaktuppgifter till kommunen kommer att fungera som vanligt, till exempel vårt telefonnummer 0250-55 21 00.

Vi ser fram emot att få hjälpa dig med ditt ärende!

Senast uppdaterad: 25 oktober 2021