Inriktningsbeslut kring anslutningsväg till nya bostadsområdet Löva strand

Publicerad: 21 mars 2024 Uppdaterad: 25 mars 2024

För att kunna komma i gång med utvecklingen av bostadsområdet Löva strand måste det beslutas om var vägen till området ska dras. Inriktningsbeslutet är att dra en helt ny vägsträcka för att klara kraven på trafiksäkerhet, framkomlighet och bärighet.

Flygbild över Orsas nya bostadsområde Löva strand. Foto.

För kommunens fortsatta utveckling det viktigt att skapa fler bostäder. Orsas översiktsplan och Kommunplan 2024 beskriver att det ska byggas bostäder i området mellan Styversbacken och Löva båthamn, området planeras heta Löva strand. För att komma i gång med planeringen måste kommunen se över vägen som leder till området. En undersökning som företaget AFRY gjorde förra året visar att den nuvarande anslutningsvägen är i för dåligt skick för att klara ökad trafikbelastning.

Invånardialog har genomförts – ett alternativ har justerats

En invånardialog har genomförts under tidsperioden november 2023 till februari 2024. Där har två alternativ presenterats:

  • Alternativ A som förordade att förbättra delar av Lisselhedsvägen samt hela Lisselhedsgatan, det vill säga behålla och förbättra nuvarande vägar.
  • Alternativ B som förordade att dra en ny väg mellan Lisselhedsvägen och Lisselhedsgatan, och göra en helt ny järnvägsövergång.

Båda alternativen innebär att fastighetsägare behöver avyttra mark. Alternativ A innebär att mindre mark behöver avyttras än i alternativ B, men samtidigt kommer vägen i alternativ A komma närmare privata fastigheter.

Invånardialogen har gjorts genom brevutskick, telefonsamtal och möten. Många har lämnat sina synpunkter vilket har resulterat i bättre kunskap om området. Många har även beskrivit en oro över en ökad trafikbelastning, vilket resulterat i att förslag B har justerats och området där den nya vägen skulle kunna dras har utökats söderut, se bilden nedan.

Alternativ A och B i utredning om anslutningsväg till Löva Strand

Inriktningsbeslut – förslaget kommer förordas i detaljplaneprocessen

Strategiutskottet beslutade under sitt sammanträde den 20 mars om att gå vidare med inriktningen på alternativ B. Ett inriktningsbeslut innebär att det är förslaget som förordas inför kommande detaljplaneprocess.

Alternativ B ses som ett bättre alternativ i ett större perspektiv gällande gång-och cykeltrafiken samt biltrafiken:

  • Översiktsplanens strategier pekar bland annat på vikten av ett sammanhängande och säkert gång- och cykelstråk längs Orsasjön och en snabb och enkel pendling med bil inom kommunen samt mellan Orsa och Mora. Alternativ B ger en snabbare och mer trafiksäker anslutning till E45 och säkerställer att Lisselhedsvägen går att utveckla som ett gång- och cykelstråk med minskad biltrafik.
  • Alternativ B ger också säkrare järnvägskorsningar vilket gör att Inlandsbanan också ställer sig bakom alternativet.
  • Alternativ B har också fördelen att den nya vägen kommer hamna längre ifrån fastigheter i området.
  • Alternativ B bedöms kunna minska trafiken genom Vattnäs för att åka söderut, vägen genom Vattnäs bedöms inte klara ökad trafik.

Bedömningen är att dessa fördelar väger högre än de nackdelar som förslaget innebär med att kommunen behöver ta ny mark i anspråk och får ökade driftskostnader för att sköta om fler vägsträckor.

Vad händer nu?

Inriktningsbeslutet fattas slutligen av kommunstyrelsen den 15 april. Vägen kommer sedan att tas med i detaljplaneprocessen vilket innebär ytterligare tillfälle för samråd och granskning.

– Löva Strand är ett attraktivt område och mycket viktigt för Orsas framtida bostadsförsörjning. Frågan om anslutningsväg måste få sin lösning och dagens beslut innebär en inriktning inför detaljplanearbetet och kommande samråd med invånarna, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Thalin (C).

Senast uppdaterad: 25 mars 2024