Orsa kommun inför digitala inköp i hemtjänsten

Publicerad: 23 april 2024

Personer som får hjälp av hemtjänsten att handla kommer från och med i höst att göra sina inköp digitalt, hemtjänsten kommer fortsatt stå för leverans av de beställda varorna. Det beslutade utskottet för omsorg vid sitt möte den 17 april, slutgiltigt beslut fattas av kommunstyrelsen den 13 maj.

En 3D-illustration av en dator, bankkort och en kundkorg. Detta för att symbolisera e-handel.

Idag lägger hemtjänstpersonalen mycket tid på att hjälpa äldre att handla hem mat och andra förnödenheter. Personalen åker hem till den äldre och hämtar en shoppinglista. Ibland får den äldre hjälp med att färdigställa listan. Sedan åker hemtjänstpersonalen och handlar, levererar varorna och hjälper vid behov till att packa in alla varor. Att låta de äldre sköta inköpen digitalt skulle spara mycket tid av personalen och dessutom göra att de äldre får ta del av en butiks sortiment och utbud på egen hand.

– Det är viktigt att understryka att de som inte klarar av att genomföra de digitala inköpen såklart kommer att få hjälp. Men vår bild är att många skulle klara det på egen hand utifrån att vi visar hur det går till. Det skulle göra att våra undersköterskor och vårdbiträden kan lägga mer tid på vård och omsorg i stället för handlingstid i butik, säger omsorgschef Jesper Karlsson.

Tekniken gör att fler kan klara sig på egen hand

Men det finns fler anledningar till att införa digitala inköp. Enligt socialtjänstlagen ska stödet till enskilda utgå från individens behov och målet är att alla invånare i möjligaste mån ska kunna leva ett självständigt liv. Det innebär att kommunen i större utsträckning behöver ge människor hjälp till självhjälp i stället för att överta uppgifter som idag kan lösas på sätt som inte fanns förr. Genom att själv kunna besöka den digitala butiken har den äldre möjlighet att välja varor ur hela sortimentet. Den äldre kan då lättare upptäcka nya varor eller varor med extrapris.

De nya rutinerna för digitalt inköp skulle innebära att matvaror beställs och betalas digitalt av den äldre själv eller med hjälp av anhöriga eller personal i hemtjänsten. Den äldre betalar varorna digitalt och behöver då inte lämna ut något betalkort eller pengar till personal.

En övergång till digitala inköp kan innebära en merkostnad, då den som handlar digitalt kommer att få betala en avgift för att butiken ska packa deras varor och tillhandahålla den digitala lösningen. Avgiften är upp till butiken att sätta men idag brukar sådan ligga på mellan 40–50 kronor per inhandlingstillfälle.

Planering för införandet av digitala köp

Inför att kommunen övergår till digitala inköp i hemtjänsten ska de äldre informeras. Personalen i hemtjänsten behöver utbildas i hur de digitala inköpen ska genomföras. Surfplattor behöver köpas in så att hemtjänsten kan tillhandahålla den teknik som behövs, om inte den äldre har den själv.

Det är även viktigt att det lokala näringslivet ges en reell chans att ställa om för att kunna möjliggöra ett införande av digitala inköp. I dialog med de lokala handlarna har det bedömts att en förberedelsetid på fem månader är lagom, från det att kommunen bestämmer sig för att införa digitala hemköp inom hemtjänsten. Planen är därför att införa digitala inköp i hemtjänsten i november 2024.

Senast uppdaterad: 23 april 2024