Sjuklöner inom personlig assistans

Publicerad: 14 april 2025

Här finns information om hur du ansöker om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro.

Hand håller svenska sedlar.

Kommunens ansvar för personlig assistans

Om du har personlig assistans enligt LSS så kan du ansöka från kommunen om ekonomiskt stöd vid ordinarie assistents sjukdom. Du kan låta din assistansanordnare sköta ansökan genom att ge en fullmakt. Nu har vi underlättat ansökningsprocessen genom en e-tjänst.

Ansök om sjuklöner inom personlig assistans (e-tjänst) Länk till annan webbplats.

I ansökning om ekonomiskt stöd för merkostnader vid personlig assistents sjukfrånvaro ingår:

  • sjuklön
  • semesterersättning
  • övriga kostnader som är reglerade eller föranledda av avtal
  • sociala avgifter.

Som merkostnad räknas inte särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader.

Du som har assistans kan överlåta till assistansanordnaren att ansöka om merkostnader på grund av praktiska skäl. Då ska en fullmakt upprättas. Fullmakten gäller så länge avtalet mellan dig och assistansanordnaren gäller eller tills den återkallas.

Skicka in ansökan varje månad, vid varje ordinarie personlig assistents sjukdomstillfälle.

Ansökan ska vara komplett med uppgifter och underlag som styrker att merkostnader har uppstått för att kunna behandla ärendet.

Ansök om sjuklöner inom personlig assistans (e-tjänst) Länk till annan webbplats.

  • Uppgifter om dig som får assistans.
  • Uppgifter om assistenten som haft sjukfrånvaro.
  • Period då lönekostnaden uppstått.
  • Merkostnad som uppstått under perioden.
  • Referensnummer.

Underlag som ska bifogas med ansökan:

  • Kopia på lönespecifikation.
  • Kopia på läkarintyg från dag 8.
  • Sjuklista/vikarielista som visar vilka pass som varit bemannade och vilka som arbetat dessa pass.
  • Tidsredovisning/tidrapport till Försäkringskassan.
  • Om du valt att låta ombud från assistansbolag ansöka om ersättningen ska du bifoga fullmakt första gången ansökan lämnas in.

Ansök om sjuklöner inom personlig assistans (e-tjänst) Länk till annan webbplats.

Om din ansökan blir beviljad betalar vi ut ersättning den 25:e varje månad.

Orsa kommun ersätter:

  • Karensdagen, dag 1: Semesterersättning och sociala avgifter.
  • Dag 2-14: Sjuklön, semesterersättning och sociala avgifter.
  • Dag 15-180: Semesterersättning och sociala avgifter.

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Orsa kommun följer de rekommendationer som SKR har lämnat i cirkulär 2006:39. Enligt 9 § 2 LSS har kommunen skyldighet att bistå med vikarie eller ge ekonomiskt stöd vid ordinarie personlig assistents sjukdom.

Senast uppdaterad: 14 april 2025