Felanmälan

Publicerad: 12 januari 2023 Uppdaterad: 8 februari 2024

Här kan du läsa mer om hur du felanmäler din bredbandsanslutning.

Internetkablar med blått ljus ovanpå laptoptangentbord.

Egen felsökning

Om anslutningen inte fungerar kan du felsöka själv genom att du följer nedanstående steg i tur och ordning.

  1. Koppla ur alla anslutna apparater från din mediabox (router, tv-box etcetera).
  2. Koppla ur strömsladden från strömuttaget i mediaboxen, men låt andra änden av strömsladden, alltså nätadaptern, sitta kvar i vägguttaget. Adaptern kan i vissa fall ta skada om spänningen slås från och till.
  3. Slå från strömmen på liknande sätt till dina andra apparater (router, tv-box etcetera).
  4. När det gått cirka en minut så börjar du med att koppla in strömsladden till mediaboxen igen. Vänta sedan en liten stund så att mediaboxen startar ordentligt.
  5. Koppla in strömmen till övriga apparater och anslut dem i mediaboxen igen.

Om dina tjänster inte kommer igång inom några minuter ska du felanmäla enlig nedan till din tjänsteleverantör, alltså inte till Orsa Stadsnät.

Om tjänsten har fungerat tidigare, men inte gör det nu behöver du i första hand ta kontakt med din tjänsteleverantör.

Begär alltid att få ett ärendenummer!

Om felet inte finns hos tjänsteleverantören kommer de skicka ärendet till kommunikationsoperatören. Kommunikationsoperatören ansvarar för fel på aktiv utrustning i nätet, från den fiberswitch du har hemma till tjänsteleverantören. Skulle felet bero på trasig fiber kommer kommunikationsoperatören ta kontakt med Orsa Stadsnät.

Om tjänsten aldrig har fungerat och du behöver hjälp att koppla in din utrustning eller om du inte kommer fram till självaktiveringsportalen, kontakta:

SLUTKUNDSSUPPORT: Ring 0770-82 55 55 eller SMS:a BREDBAND till 72660, för att bli uppringd.

Öppettider helgfria vardagar 08.00-17.00

Vid skada eller avgrävning av fiberkabel på egen fastighet

Observera att du som fastighetsägare har ansvar för fiberkabel som ligger på din fastighet. Vid uppkommen skada ska du anmäla detta till Orsa Stadsnät. Du kan ringa vårt kontaktcenter 0250-55 21 00 eller mejla till orsa.kommun@orsa.se. Glöm inte att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag då faktura skickas ut för kostnad av lagning av fiberkabeln.

Senast uppdaterad: 8 februari 2024