Kortversion årsredovisning 2024
I kommunens årsredovisning lämnar kommunstyrelsen en övergripande rapport till kommunfullmäktige om hur kommunen lyckats leva upp
till de prioriteringar som finns i kommunplanen. Årsredovisningen visar kommunens resultat för det gångna året, både ekonomiskt resultat och resultat för politiska mål och uppdrag.

Kortversion av årsredovisningen 2024
Så här fungerar kommunens målstyrning
Vision Orsa 2050 och kommunplanen är kommunens främsta styrdokument och är styrande för hela den kommunala verksamheten. Kommunens styrmodell bygger på mål- och resultatstyrning. Det innebär att kommunfullmäktige beslutar om de övergripande mål som kommunkoncernen som helhet ska arbeta mot, för att röra sig i riktning mot visionen. Kommunens mål tillsammans med budget sammanställs i kommunplanen.
I årsredovisningen följer kommunen upp sina mål, uppdrag och sin budget. I kommunplanen för 2024 fanns sju övergripande mål. Av dessa har fyra uppnåtts fullt ut. Tre av målen har inte uppnått godtagbar nivå. Samtliga ekonomiska mål för koncernen och kommunen är uppfyllda till och med årsbokslutet 2024.
Mål och måluppfyllelse 2024
Mål | Måluppfyllelse | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I ORSA SKAPAR VI MED MÄNNISKOR, INTE FÖR | |||||||||
1. Orsas invånare upplever att de kan vara delaktiga i kommunens utveckling | |||||||||
Andel barn och unga (årskurs 4–9) som har vetskap om sina möjligheter att påverka i samhället ökar (LUPP enkät + egen skolenkät). | ✅ | ||||||||
Medborgarundersökningen – Möjlighet att delta aktivt i arbetet med att utveckla kommunen fungerar bra, andel (procent). | ✅ | ||||||||
Medborgarundersökningen – Invånarnas möjlighet till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter är bra, andel (procent). | ✅ | ||||||||
2. Eleverna är trygga och längtar till skolan | |||||||||
Jag känner mig trygg i skolan (årskurs 1–9) – skolans trivselenkät. | ✅ | ||||||||
Andelen (procent) elever (årskurs f–9) med mer än 40 procent frånvaro ska minska. | ✅ | ||||||||
3. Undervisningen stimulerar eleverna till lärande | |||||||||
Elever i årskurs 9, meritvärde kommunala skolor, genomsnitt (17 ämnen) ska ligga på grönt, 25 procent bästa kommunerna (Kolada). | ❌ | ||||||||
Elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel (procent). | ❌ | ||||||||
I ORSA FINNS LIVSKVALITET | |||||||||
4. Orsas har en bra äldreomsorg | |||||||||
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel mycket nöjd eller ganska nöjd. | ✅ | ||||||||
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn. | ❌ | ||||||||
5. Orsas befolkning ökar | |||||||||
Invånare totalt ska öka. | ❌ | ||||||||
I ORSA GÖR VI SAKER MÖJLIGA | |||||||||
6. Orsa har Sveriges bästa företagsklimat | |||||||||
Orsas plats i Svenskt Näringslivs rankning om lokalt företagsklimat förbättras. | ✅ | ||||||||
Sammanfattande omdöme för företagsklimatet i kommunen (Svenskt Näringsliv) ska förbättras från år till år. | ✅ | ||||||||
Företagsklimatet enligt insiktsmätningen (aggregerat NKI företagsärenden – delområde bygg, miljö, livsmedel och servering) ska förbättras från år till år. | Mäts våren 2025 | ||||||||
7. Kommunen har en god ekonomisk hushållning | |||||||||
Kommunens resultat ska under perioden i genomsnitt uppgå till minst 1,5 procent av skatteintäkterna. | ✅ | ||||||||
Soliditeten inklusive samtliga pensionsåtaganden i koncernen ska uppgå till minst 20 procent år 2025 (planperiodens slut). | ✅ | ||||||||
Max 2 procent avvikelse mellan prognos vid delårsbokslut och utfall vid årsbokslut | ✅ |
Årets resultat
Orsa kommun och koncernbolagen redovisar ett sammanlagt ekonomiskt resultat för 2024 på 8,8 miljoner kronor för koncernen och 10,6 miljoner kronor för kommunen. Kommunens resultat är 8,2 miljoner kronor högre än budget för 2024, trots att kommunens verksamheter gör ett underskott på 4,2 miljoner kronor. Anledningen är skatteintäkter och finansiella intäkter blivit högre än budgeterat.
Härifrån kom pengarna
Andel 2024 | Andel 2023 | |||
---|---|---|---|---|
85,5 procent | 85,5 procent | Skatteintäkter och generella statsbidrag | ||
7,7 procent | 8,3 procent | Statsbidrag och övriga bidrag | ||
2,6 procent | 2,8 procent | Taxor och avgifter | ||
1,3 procent | 1,3 procent | Försäljning av verksamhet och konsulttjänster | ||
1,5 procent | 0,7 procent | Övrig försäljning | ||
1,3 procent | 1,4 procent | Hyror och arrende |
Hit gick skattepengarna
100 kronor i skatt till Orsa kommun fördelades så här
Kronor 2024 | Kronor 2023 | Verksamhet | ||
---|---|---|---|---|
36,48 | 37,18 | Omsorg och stöd | ||
35,06 | 35,34 | Utbildning och förskola | ||
8,85 | 7,26 | Pensionskostnader | ||
4,92 | 4,45 | Kultur och fritid | ||
4,64 | 6,08 | Övrigt | ||
3,11 | 2,83 | Trafik och infrastruktur | ||
2,17 | 2,06 | Bygga, bo och miljö | ||
1,86 | 1,87 | Näringsliv och arbete | ||
1,50 | 1,48 | Räddningstjänst | ||
1,42 | 1,45 | Kommun och politik |
Verksamheternas ekonomi
Verksamhet | Budgetavvikelse netto Tkr | Kommentar |
---|---|---|
Kommunfullmäktige | 252 | Kommunfullmäktiges överskott härrör i huvudsak från valberedningen och god man. |
Kommunstyrelsen | 3 892 | Kommunstyrelsens överskott förklaras i första hand av överskott i medel till KS förfogande och att kommunikationsenhetens projekt "Min digitala arbetsplats" har blivit billigare än beräknat samt att personal redovisar överskott. Övervägande delen av de gemensamma verksamheterna redovisar överskott. Trots det blir totalen för de gemensamma verksamheterna negativ då gymnasienämnden redovisar ett underskott på 1,2 mkr. |
Utskott för strategi | -40 | Utskott för strategis verksamhet stämmer väl mot budget trots att verksamheterna inom utskottet varierat. Högre kostnader för fastigheter dämpas av lägre personalkostnader som uppstått i samband med kortare vakanser. |
Utskott för samhälle | -7 282 | Utskott för samhälle redovisar underskott som i första hand förklaras av höga kostnader för vinterväghållning men den enskilt största negativa resultatpåverkan beror av en nedskrivning av exploateringsfastigheter med 4,3 mkr. |
Utskott för lärande | -2 410 | Lärande redovisar ett underskott till följd av högre kostnader vilket beror på att det har varit många barn i förskolan under våren, dessutom har nytillkomna barn med behov av särskilt stöd i förskolan också påverkat underskottet. Kostnaderna för barnomsorg på obekväm arbetstid har också blivit betydligt högre än budgeterat. Den anpassade grundskolan har överskridit budgeten då fler barn diagnostiserats samtidigt som kostnaderna för resor har ökat. |
Utskott för omsorg | 1 343 | Omsorgen redovisar ett överskott vilket förklaras av högre bidrag där det enskilt största erhållits för minskade vikarietimmar 2023. Äldreomsorgsdelen har klarat budgeten bättre än tidigare år, även om inflödet inom främst hemtjänsten ökat – året inleddes på rekordhöga nivåer. Den delen av verksamheten som har svårast att klara budgeten är individ och familjeomsorgen (IFO), vilket i sin tur beror på höga placeringskostnader och att konsulter behöver anlitas. Under året har det varit ovanligt många placeringar av barn, de flesta är placerade i egna familjehem men det stora antalet medför ett överskridande av budget. |
Händelser av väsentlig betydelse
Kommunen fick från och med den 1 september en ny organisation efter beslut i kommunstyrelsen i april. I huvuddrag innebär det att utskottet för samhälle renodlas till ett kultur- och fritidsutskott och tillförs musikskolan från skolutskottet. Ärenden som rör stadsnät och fiber, fastighets- och markärenden samt trafikfrågor flyttas till strategiutskottet. Arbetsmarknadsenheten (AME) och integration flyttas till socialutskottet.
I Orsa skapar vi med, inte för
Skolan arbetar för målen att eleverna är trygga och längtar till skolan och att undervisningen stimulerar eleverna till lärande.
Den 9 juni genomfördes valet till Europaparlamentet. Invånarna kunde förtidsrösta i kommunhuset. På valdagen kunde man rösta i sin vallokal, och de som hade svårt att ta sig dit kunde rösta via bud eller med hjälp av en ambulerande röstmottagare.
Kommunen arbetar löpande med dialog och delaktighet enligt visionen Orsa 2050. Invånardialoger hölls kring tre frågor: grönare centrum, tryggare Orsa och fritidsprogrammet. En ny tjänst för medborgarförslag har förenklat administrationen och gjort processen tydligare för invånarna.
Orsa rankades högt i SCB:s medborgarundersökning: sexa av 128 kommuner i delaktighet och tvåa i inflytande. Kommunen har tagit stora kliv för att stärka invånarnas inflytande
I Orsa finns livskvalitet
De senaste årens trend med en växande andel äldre i befolkningen innebär ökade behov i framför allt hemtjänsten. Nödvändiga åtgärder för att få arbetskraften och ekonomin att räcka till innebar förändringar i scheman genom kortare nattpass och övergång till arbete varannan helg. Andra exempel på förändrade arbetssätt är breddinförande av läkemedelsautomater och digitala inköp i hemtjänsten.
Bygget av det särskilda boendet Slipstenen på Storgärdet fortgår. Det ska stå klart för inflyttning 2027.
Kommunen vill att befolkningen ska öka och fokuserar på detaljplaner för bostäder och näringsliv. Planer för Löva Strand ska ge fler bostäder söder om Orsa. Planer för Grönklitt är ute för granskning och väntas antas våren 2025, samtidigt tas ett planprogram fram.
Ett grönare centrum planeras med fokus på Slipstenstorget. Planen är att det ska vara betydligt mer grönska till sommaren.
I Orsa gör vi saker möjliga
Orsa har ett starkt företagsklimat och siktar på att bli bäst i Sverige. Fokus ligger på kompetens, bostäder och besöksnäring. Kommunen toppade åter Dalarna i Svenskt Näringslivs enkät och klättrade till plats 47 i landet, med omdömet 4,34. Samverkan driver utvecklingen framåt.
En statlig utredning visar att Orsa har fått för hög ersättning för administration och politik. Ett nytt system kan sänka stödet till Orsa med 6 miljoner kronor. Regeringen planerar dock inget införande före hösten 2025, så förändringen sker tidigast 2027.
Befolkning
Invånarantalet sjönk med 57 personer under 2024 till 6 851 personer. Det var andra året i rad som invånarantalet sjönk efter flera år av positiv utveckling. Tyvärr var inte heller flyttnettot positivt 2024 vilket var första året på mycket länge.
Åldersstruktur
Antalet barn i förskoleålder har varit högt. Den åldersgrupp som ökat mest är gruppen 80 år eller äldre. Demografiutvecklingen är fortfarande sådan att antalet äldre ökar och kommer att öka allt snabbare de närmaste åren.