Kommunstyrelsens ordförande har ordet

2025 blev ett år med stark ekonomi och fortsatt utveckling i Orsa kommun. Samtidigt pågår ett viktigt arbete för att möta kommande utmaningar.

Porträttbild på kommunalrådet Mikael Thalin. Foto.

Mikael Thalin, kommunstyrelsens ordförande (C)

Resultatet för 2025 uppgår till +21 miljoner kronor, vilket är klart över kommunens mål. Vi har fortsatt att investera, bland annat i vårt nya särskilda boende Slipstenen, infrastruktur och VA.

Kommunen har en stabil ekonomi, men osäkerheten framåt är stor. Prognoser visar att vi behöver använda våra resurser mer effektivt. Därför har ett arbete med effektivisering och en översyn av styrningen inletts.

Befolkningen ökar och uppgår till 6 902 invånare. Samtidigt är födelsetalen låga och andelen äldre växer, vilket ställer krav på prioriteringar.

Skolresultaten har förbättrats och inom hemtjänsten är resultaten stabila. Inom särskilt boende varierar resultaten.

Näringslivet utvecklas positivt och Orsa har fortsatt en stark placering i rankningar.

Krisberedskapen har stärkts genom övningar och förbättrade rutiner. Samverkan med andra kommuner är viktig och utvecklas för att säkra kvalitet och kompetens.

Orsa går in i framtiden med en god ekonomisk grund, men också med behov av fortsatt utveckling och anpassning.

Tack till alla medarbetare och förtroendevalda för ert engagemang under året.

Mikael Thalin, kommunstyrelsens ordförande (C)

Senast uppdaterad: 23 april 2026