Projekt som beviljats stöd av visionspengen

Här hittar du en sammanställning av projekt som beviljats stöd av visionspengen.

EPA-TRIVAS-fältare

Carina Hult

Projektet har genomförts med insatser av föreläsningar, workshops, byggandet av en A-traktor i samverkan med föreningen River Valley Racing, framställandet av utbildningsfilmer i ämnen som beroende, självledarskap, ätstörningar och vikten av att prata om inre värden av trygghet, respekt, inflytande, värderingar, ansvar, självkänsla. Vi har även använt A-traktorn genom att vara synliga och stödjande i både Orsa, Mora och Älvdalen under Valborg och andra tillfällen. Vi avslutar med Orsas möjliggörande under Musik- och motorfestivalen med att delta i Blås Grönt för att förhindra tidig alkoholdebut hos barn och unga. Samt för att visa på att Orsas Visionspeng har givit möjligheter att nätverkande gör skillnad och att utbildning i självledarskap medför ökad medvetenhet vilket leder till trivsel och ökad förståelse mellan yngre och äldre generationer.

Nedsläckt hus –lev utan el

Pia Webb

Utbildning i krisberedskap. Ungdomar i kommunen har fått lära sig självledarskap på olika sätt genom att laga mat utan el, få överlevnadskunskaper och tips de behöver för att känna sig trygga i en krissituation som till exempel ett strömavbrott. Grundbehoven är värme, mat, vatten, sömn och kommunikation. 4H:s motto är att lära genom att göra, vilket skapar en inre trygghet hos varje individ.

Orsa ridklubb

Yvonne Olsson

* Prova-på ridning, där barn som inte redan går på ridskola gratis får prova på att rida vid ett begränsat antal helger.

* Clinics med unga förebilder: för att inspirera, peppa och stötta våra redan ridande barn vill vi erbjuda gratis-clinics med unga Orsaförebilder inom dressyr och hoppning.

* Märka upp lokala ridvägar: för att underlätta för både våra lektionsryttare, medryttare och även boende i och runt Hansjö och Sandhed, vill vi märka upp dom befintliga ridstigar som finns i området.

Orsayran: Hemvändare för musik och kultur

Åsa Arvidsson

Projektet ska stötta musikanter och andra kulturutövare att ta med sig sina grupper/kollegor/studiekamrater för att vända hem i sommar och bidra till att
Orsa upplevs som en mittpunkt för musik och kultur. Projektet ska bidra till att fylla visionen och stärka bilden av Orsa som mittpunkt för musik och kultur.

Studiefrämjandet:
Orsas kultur och historia

Jörgen Nohrin

Orsa kommuns historia och utveckling kommer att belysas genom olika teman. Detta kommer ske med hjälp av bild, film, föreläsningar och utställningar i Orsa Kulturhus. Målet med projektet är att Orsabor ska få ett större intresse och förståelse för sin hembygd och dess utveckling samt att ge kommunen, föreningar, organisationer och det lokala näringslivet en bra plattform för framtida samarbeten när det gäller att
marknadsföra Orsas sevärdheter och kulturella arrangemang.

Se filmerna på Studiefrämjandets Youtubekanal:

2023 (pågående)

Lokalföreningen IOGT NTO: Vardagsrummet/mötesplats för unga vuxna

Ann-Marie Fröjd

Lokalföreningen IOGT-NTO vill öppna en samlingslokal, ett ”vardagsrum”, där unga vuxna kan träffas för olika aktiviteter eller bara en plats att vara på när livet känns lite tufft.

Gym i Skattungbyn

Lior Stefansson

Ett gäng skattungebor vill starta ett gym i Skattungbyn för att göra byn ännu mer attraktiv och underlätta för dem som har svårt för att åka till centrala Orsa för att träna. Intressant lokal finns och funderingar finns på ett samarbete med föreningen SSK.

Studiefrämjandet:
Kom igång med din odling

Jörgen Nohrin

Studiefrämjandet vill hjälpa orsabor att odla mer hemma och att bli mer självförsörjande. Genom föreläsningar, studiebesök och ett personligt stöd av en kontaktperson som kan komma ut till hushållen och hjälpa till med planering och tips ska nybörjarodlingen lyckas.

Bytesbutik i Skattungbyn

Marcela Reyes Andaur

ECCE (Ecological Community for Creative Education) är en ideell förening som vill öppna den lokala bytesbutik som tidigare stängdes ned av ekonomiska skäl. I bytesbutiken är allt gratis och man kan lämna och ta saker efter behov. Bytesbutiken är alltid öppen och tillgänglig.

Senast uppdaterad: 11 mars 2024