Så här söker du visionspengen

Visionspengen utlyses en gång om året. Du kan söka fram till den 8 april 2024.

När du funderat ut ditt projekt och hur det stödjer visionen skriver du in det i e-tjänsten. Du behöver beskriva vad du vill göra, hur det ska gå till och vad som ska hända när projektet är genomfört och givetvis vad det kostar.

Ansökan om visionspeng sker enbart via Orsa kommuns e-tjänst. E-tjänsten talar om för dig vad du behöver tänka på. Kom ihåg att du själv ansvarar för att genomföra projektet! Vi hjälper dig förstås om du kör fast!

Vad händer efter det att du har lämnat in din ansökan

Efter utlysningstiden går Orsa kommun igenom förslagen och kollar så att de stämmer överens med reglerna och handlar om sånt kommunen får stödja. Ni kommer att få chans att svara på frågor och rätta till eventuella fel.

När förslagen godkänts läggs de ut på hemsidan för omröstning. Alla Orsabor får rösta på det förslag de tycker är det bästa just nu. Du behöver inte vara Orsabo för att lämna förslag, men bara orsabor får rösta. Du kommer också att få chansen att presentera ditt förslag vid ett offentligt möte.

Det förslag som får flest röster vinner.

Det går att söka upp till 100 000 kronor för ett projekt. Det finns 200 000 kronor i potten.

Ansvariga för de vinnande förslagen skriver avtal med kommunen om projektets genomförande.

Senast uppdaterad: 9 april 2024